sobota, 12 lipca 2008

FM Live po kawałku



Jest wiele kwestii, których nigdy nie poruszyłem. W tym gronie jest jedna, którą o dziwo mało się interesowałem. Sprawa dotyczy niczego innego jak lekko niedocenianego, bardzo obiecującego, wciągającego i rozwijającego... FM Live.

Postanowiłem dowiedzieć się o tym tworze troszkę więcej. Szczęśliwie na liście kontaktów GG mam beta-testera FM Live, update'ra CMRev-u i mojego scenowego kolegę o ksywce... Messinho. Zapytałem Go o niektóre szczegóły, uzyskałem odpowiedzi, więc podzielę się z Wami tym co udało mi się pozyskać. Oczywiście Messinho zgodził się na przetwarzanie swoich danych osobowo-nickowych.

Lubię mówić, że od czegoś zaczynam, dlatego...

Zacznijmy może od tego jak wygląda menu. Na szczęście udało mi się wyciągnąć parę screenów, a pierwszy to właśnie menu startowe.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Sign in – logowanie, w nim wpisujemy e-mail i hasło
Sign up – przenosi mnie na stronę gry footballmanagerlive.com
Add ons – aktualizacje, dodatki itp.
O Preferences, exit i "przypominarce" hasła chyba nie muszę mówić.
Sam wygląd menu mi podchodzi(nie do gardła ;D) - plasterek miodu dla wystylizowania, przerobiony napis “Football Manager”, kawałek kuli ziemskiej i niebieskie tło, czyli wszystko, co powinno się wiązać z tworem typu FM Live.

Weźmy się za początki. Z tego co mi powiedział Messinho, na starcie tworzy się siebie – menedżera. Następnie określamy nazwę swojego zespołu. Dalej jest coś czego nie ma w zwykłych FM-ach. Mianowicie podaje się kryteria, jakimi ma się kierować silnik losując piłkarzy do twojej drużyny. Podaje się wiek np. od 16-19 czy od 20-27 lat, płacę, która z tego co wiem na początku wysoką być nie może i ostatnie co mi się udało wyprosić - narodowości niektórych graczy naszej drużyny. Nawet gdybym chciał to Messinho więcej już kryteriów nie pamiętał. Poza tym, w czasie gdy go pytałem grał w PES-a, więc akuratnio rozumiem jego chwilową dysfunkcję. Po ustaleniu kryteriów zostają wylosowani wszyscy twoi piłkarze i prezes klubu (też raczej wylosowany) wita cię na stadionie taki-a-takim. Co do wyboru boiska/stadionu, to nie dowiedziałem się tutaj niczego. Tak, mniej więcej prezentuje się profil menedżera po rozpoczęciu gry:

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Dziwi Was pewnie prawe, górne okienko z umiejętnościami menedżera i gwiazdki przy nich. Otóż jedną z najciekawszych informacji jakie zdobyłem jest ta, że trenowanie swoich zdolności menedżerskich opiera się na podobnej zasadzie co w grach typu... plemiona. Na samym początku ma się przy każdej umiejętności poziom zerowy i jeśli chcemy ten poziom podnieść o jeden stopień (to jak widać na poniższym screenie, w ekranie z treningiem “skilli”) trzeba kliknąć w daną umiejętność i... czekać. Na pierwszy poziom danej umiejętności wskakuje się(również jak widać) po 14 minutach, na drugi po 1 h i 16 minutach. Co oczywiste, na im wyższy poziom chcemy wejść, tym więcej musimy czekać.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Na samym początku umiejętności naszych graczy nie są zbyt dobre(mimo znanych nazwisk!), dlatego początki są trudne. O ich podnoszeniu niczego się nie dowiedziałem. Jeśli chcemy sprzedawać naszych graczy, musimy czekać 7 dni. Prawdziwe 7 dni, bowiem czas w FM Live płynie tak samo szybko jak w świecie “prawdziwym”. Kupować możemy od razu, ale nasz budżet jest bardzo skromny, zatem bez odczekania 168 godzin od stworzenia drużyny raczej się nie obejdzie.

Procedura sprzedaży
Procedura ta jest bardzo podobna do aukcji na allegro. Jeśli mamy zamiar zbyć któregoś z naszych grajków ustalamy cenę minimalną, jeśli chcemy cenę “Kup teraz”, czyli bez licytacji z innymi menedżerami możemy kupić od razu – oczywiście drożej oraz czas jaki ma trwać wyprzedaż . Jeśli już to wszystko zrobimy, to piszemy o tym na... FML chat. Nawiasem mówiąc tenże FML chat dzieli się na 5 kategorii: czat ogólny, czat aukcyjny(transferowy), czat pomocy, czat taktyczny i czat federacji do której się należy. Jednym słowem... czad! ;D Aukcja trwa zwykle od połowy dnia do 2 dni i po tym czasie dostajemy albo kasę... albo nowego podopiecznego.

Ekran wiadomości

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Ten prezentuje się w sumie dosyć zwyczajnie. Na początku dostajemy od SI instrukcje jak grać. Jako, że ja angielski umiem na poziomie 1 levela, to nie przetłumaczę Wam co pisze w tym kawałku wiadomości widocznym na screenie poniżej. Proponuję Wam zrobić to samemu, oczywiście pod warunkiem, że wystarczająco dobrze opanowaliście tenże język.

Taktyka

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Ekran taktyczny niewiele różni się od tego jaki możemy oglądać choćby w najnowszej części Football Managera. Co prawda wygląd jest inny, ale możliwości takie same. Tak jest przynajmniej przy dobieraniu ustawienia, bowiem polecenia drużynowe i indywidualne można nadawać dopiero po osiągnięciu danego poziomu w którejś z umiejętności. Osobiście dodam, że takie nieskomplikowane, a tak dobrze rozwiązane.

Mecz
To już niestety ostatnie co udało mi się wydrzeć CMRev-iaka. Messinho co prawda nie grał żadnego meczu ligowego, ale sparingi owszem. Aby znaleźć przeciwnika do rozegrania meczu towarzyskiego, trzeba wejść w ekran organizacji meczu i podaje się tam kryteria, czyli przykładowo ilość gwiazdek, czy ma to być zespół juniorski czy seniorski itd itp. Chętnych nie brakuje. Jak łatwo zgadnąć w pewnych okresach zapotrzebowanie na “mecze o nic”, będzie większe bądź mniejsze, więc najlepiej umawiać się zawczasu.

Nie grałem w FM Live. Skłonny jestem jednak sądzić, że w razie dostania w łapska finalnej wersji, mój komputer nie odpocząłby przez najbliższe kilka kolejnych dni, więcej jak 7 godzin na dobę... w końcu spać i jeść trzeba. Nawet w razie opłaty, myślę, że pieniążki nie liczyłyby się dla mnie tak bardzo(mam to szczęście, że mam gdzie zarobić). Zabójcza jak dla mnie możliwość rozpracowania przeciwnika za pomocą taktyki. Radość po wejściu na wyższy poziom umiejętności. Grom chętnych do zakupu mi nie przydatnego piłkarza. Walka o każdy grosz. Przeciągające się i trudne negocjacje. Wyraźna odmienność stylu zachowań menedżerów-przeciwników. Przedmeczowe pogaduszki. I wiele innych. Dla mnie po prostu piękna i wymarzona okazja, by sprawdzić się... w roli piłkarskiego stratega ;)

PS. Jeśli ktoś zdecyduje się zarzucić mi, że napisałem to samo co M8_PL na CMRev, to usprawiedliwię się tym, że wcześniej pozbierałem informacje i stworzyłem ten wpis, niż ujrzałem tamten artykuł. Poza tym jest tu też dosyć dużo nowych informacji.

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Już niemoge sie doczekać FML:D Ciekawe czy będzie po Polsku.

bialy13

Anonimowy pisze...

Niestety, ale nie będzie po polsku...

M@RO.